Складський облік матеріалів при веденні будівництва

5-28-2021
Облік допоміжних виробництв

 

Проблема № 1: “пересортиця” матеріалів і одиниць виміру при списанні у виробництво

Проблеми в організації обліку можуть виникнути в ситуації, коли бухгалтер виявляє, що матеріал, який, судячи з документів, був використаний у виробництві, не числиться в обліку. Також хочемо вам порекомендувати облік допоміжних виробництв

Приклад 1

Списання матеріалів у виробництво відбувається в бухгалтерському обліку наступним чином: начальник ділянки (виконроб) щомісяця подає в бухгалтерію власноруч оформлені форми на списання матеріалів (форма м-19). У формі м – 19 у виконроба числиться матеріал “теплоізоляція” в кількості 20 кв. М.

Бухгалтер, аналізуючи оборотно-сальдову відомість по 10 рахунку по ділянці виконроба, не бачить там матеріалу “теплоізоляція”, але зате там присутні матеріали” технолайт “в кількості 10 куб. М. І” техноплекс ” в кількості 5 кв. М.

Зі свого досвіду, бухгалтер розуміє, що ці два матеріали можна списати замість матеріалу “теплоізоляція”, заявленого виконробом, і починає рахувати, скільки потрібно списати кубічних метрів “технолайта” і квадратних метрів “техноплексу”, щоб вийшло потрібне для списання кількість матеріалу “теплоізоляція”.

Причин подібної ситуації може бути кілька:

1. Постачальників матеріалів, як правило, чимало. А скільки постачальників-стільки і найменувань одного і того ж матеріалу. Тому при оприбуткуванні матеріалів на склад один і той же матеріал можна назвати по-різному в залежності від того, як він буде називатися в документах на надходження.

2. Начальники дільниць, складаючи форми на списання, використовують найменування матеріалів, взяті з планово-проектної документації, яка часом містить застарілі найменування, що не зустрічаються в реальному житті.

3. При надходженні і списанні використані різні одиниці виміру, які також залежать від постачальника і норм, закладених в проектну документацію, на яку орієнтується виконроб.

Рішеннями даної проблеми в обліку до автоматизації був заклад нових найменувань матеріалів в довіднику номенклатура, скрупульозне порівняння бухгалтером залишків по бухгалтерського обліку в програмі і форм на списання, підготовлених виконробом.

Виходячи з наявності і способу вирішення даної проблеми в обліку, ми отримуємо наступні фактори, що негативно впливають на стан обліку організації і роботу бухгалтера в цілому:

  • неефективне витрачання часу співробітників бухгалтерії при списанні матеріалів на переведення одних матеріалів в інші, підрахунок різниці між одиницями виміру та ін.;
  • некоректні залишки на складі, на якому знаходяться різні найменування одного і того ж матеріалу;
  • розрісся довідник номенклатура, який містить кілька найменувань одного і того ж матеріалу, що до того ж ускладнює вибір потрібних матеріалів при оприбуткуванні їх на склад.

Виділяються наступні методи усунення причин проблеми.

1. Методичне опрацювання довідника номенклатура. Метою цього опрацювання є уточнення найменувань матеріалів, розширення асортименту номенклатури в тих випадках, де це необхідно. В результаті при надходженні матеріалів економиться час на підбір потрібного матеріалу в документ, не доводиться вибирати одне найменування, маючи на увазі при цьому інше.

2. Розробка єдиної для всіх відділів схеми обліку закупівель. Дана схема, що об’єднує в єдину роботу всі зацікавлені відділи (будівельні ділянки, відділ постачання, бухгалтерію), виключає виникнення “пересортиці” матеріалів і одиниць виміру. Адже ще на етапі замовлення будівельних матеріалів постачальникам всі відділи, по-перше, працюють із загальним довідником матеріалів, по-друге, користуються одним блоком документів, по ланцюжку пов’язаними один з іншим.